Skip to main content

HIDUP SEBAGAI PENYEWA

Assalamualaikum....

Mata tak boleh nak lelap. (padahal dah terlelap dah tadi pon. Dok terjaga pulak. Sudahnya segar pulak mata kita ni) Sudahnya rasa nak menaip kat sini. Kita cot! cet! sat la naa. Hang pa rajin mai la sat baca sini. 

Hahahaha...

Menggediks sungguh nak berloghat sekarang ni. Tapi I all tetap bangga menggunakan bahasa Selangor. Oppsss!! sebab kita orang selangor la. So should be proud. Tak terikat nak cakap loghat apa. Semua boleh guna. 

Anyway dah hampir 2 minggu aku menyewa diluar. Oleh kerana beberapa kekangan yang tak dapat dielakkan, aku perlu juga memilih untuk menyewa. Terpaksa aku berjauhan dengan Ibu dan adik2 dirumah. Memberi tanggungjawab pada si Adik untuk jaga ibu dan rumah sementara aku menyewa di Putrajaya ni. 

Tapi weekends aku akan pastikan aku perlu balik tengok Ibu dan adik-adik. Cuba mendidik diri aku dengan rasa bertanggungjawab kepada keluarga. Hello... walaupun umur dah 29tahun, ada masa kadang aku terlalai. Almaklumlah aku ni manusia biasa. Kesilapan tu pasti akan berlaku pada aku yang bernama manusia ni. 

Tetapi....

Itu bukan lah lesen untuk kau stick melakukan segala bentuk kesilapan demi menegakkan statement "Kau adalah manusia biasa". Jangan terlupa kau manusia yang dikurniakan AKAL. Jadi kau perlu pandai menggunakan akal untuk menilai dan belajar memilih dalam membentuk dan lakukan kebaikan.

So, pengalaman menyewa untuk pertama kalinya sewaktu umur 29tahun ni, Adakah ianya terlewat? Sebagai seorang remaja (still remaja ok even umur 29tahun) untuk mengajar diri berdikari. Berdikari dalam segala hal. 

Fuhhhh!! ia agak nervous actually. 

Yup!! Nervous. Kenapa?

Pertama ... aku tak pernah duduk berjauhan dengan family. Except masa aku belajar diploma. Itu pon sebab belajar. Perlu duduk hostel. Masa degree tempat belajar dekat dengan rumah. Ulang alik je. 

Tapi sekarang Klang ke Putrajaya. Sakit dari segi kos. Mana duit tol nya..minyak nya. saving lagi.. Dan ketakutan kedua adalah aku takut solution aku menyewa ni takkan dapat membantu aku untuk minimize kan kos kewangan aku. Paling risau. Aku tak nak pilihan aku ni sebenarnya menambah beban. Bukan membantu.

Tapi aku tetap mencuba. Tak buat aku tak tau impactnya. Jadi aku perlu cuba. Dah buat...baru la aku bole belajar. Apa yang aku boleh do dan don't. 

Senang citer, bila dah pilih menyewa ni aku dah meletakkan segala keputusan apa yang aku nak buat semua atas tangan sendiri. Pilihan itu betul atau tak semua keputusan sendiri. 

Dia kira macam amaran yang aku perlu ingat "Jangan salah buat pilihan. Buruk padahnya" haaaa gitu. Untuk apa-apa hal lah. Bab duit ke. Masa ke. Semua lah. Cuma aku percaya pada satu perkara. Bila dalam keadaan macam ni, ALLAH jangan sekali lupa. Even kita bukan perfect. Ibadah kadang ada tersasar. Tapi kena selalu ingatkan diri keep stay on track. In Shaa ALLAH urusan kita DIA akan permudahkan segalanya. 

Comments

Popular posts from this blog

REVIEW: SEMINGGU MENGGUNAKAN PRODUK MEERACLE GEMSTONES BEAUTY

Assalamualaikum semua.
Lepas dah guna baru lah kita boleh share pada umum. Aku rasa umum dah tau kot tentang product Meeracle ni. Boleh search je kat dalam Intagram akan jumpa tentang product ni. Aku ni jenis yang susah nak guna product-product yang baru. Impact nya sebab takut muka naik jerawat atau naik benda-benda yang tak sedap dipandang. 

Kalau tengok kat gambar atas ni, gambar yang belah kanan adalah gambar muka aku yang baru lepas naik jerawat selepas stop guna product XXXX. Tak pernah-pernah muka naik jerawat tiba-tiba wujud pulak dia. Cun-cun pulak masa tu nak dekat raya. Dan kerana itulah aku susah nak pakai produk yang baru keluar dalam pasaran. Tapi dik sebabkan nak cantik cepat, so aku pon pakai la. Kesanya naik segala Ibu Bapa jerawat memenuhi wajahku. So Stresss!!!
Of course aku tak nak muka aku nampak tak cantik. jadi aku cuba gunakan Meeracle. Sebab kalau ikutkan kebaikan guna produk ni, ia mampu untuk mengecutkan dan menghilangkan pembentukkan jerawat. Jadi aku pon …

KERJAYA SEBAGAI TELEMARKETING

Setiap orang ada kelebihan dan skill tersendiri dalam bidang kerjaya masing-masing. Aku sendiri pon tak sangka yang aku mempunyai kelebihan dalam melaksanakan kerjaya sebagai Telemarketing. Ini boleh di katakan kerjaya aku untuk kali kedua sebagai seorang Telemarketing. Pertama kali aku ceburkan diri dalam bidang ni masa aku dapat peluang kerja pertama kali lepas aku graduate. 

Mula-mula aku ceburkan diri dalam kerjaya ni sebab aku kalau boleh nak dapat peluang kerja yang selaras dengan apa yang aku belajar. Sebelum ni aku amik jurusan Marketing, so kalau boleh biarlah kerja yang aku dapat ni related la dengan apa pengetahuan yang aku ada. 
Walau pon company aku dulu memang buat hal dengan staff-staff dia, tapi tanpa peluang dari sana belum tentu aku akan ada ilmu yang berkaitan dan menambahkan skill aku dalam kerjaya Telemarketing ni. Actually bukan mudah sebenarnya untuk kita create trust orang bila berurusan dalam telefon sahaja. 
Bukan aku tak pernah bercakap dengan customer yang…

MOTHERHOOD.COM.MY

MOTHERHOOD.COM.MY | Assalamualaikum semua. Hari ni disebabkan aku rasa terlalu banyak masa free, so aku nak kongsi sesuatu yang mungkin berguna kepada anda semua. Terutama untuk ibu-ibu, bakal-bakal ibu, dan untuk mereka yang baru melangkah ke alam rumahtangga, mari sini aku nak share something.

Ada yang pernah dengar tak tentang MOTHERHOOD.COM.MY ? Pernah google website MOTHERHOOD.COM.MY? Pernah terjumpa dimana-mana media sosial tentang MOTHERHOOD.COM.MY?
Aku harap semua yang baca ni belum tahu lah ye tentang page tu. Kalau dah tau nanti aku tak boleh nak celoteh panjang-panjang untuk perkongsian ni. (hahahahahah) Haaa la dah kalau korang dah tau, apa yang aku boleh kongsikan. Ye dak? 
Heheheh ok! Saja melawak je. Takpelah yang mana dah tau tu anggap jelah sebagai bacaan ilmiah yang memberi manfaat kepada korang.