Skip to main content

PENTINGKAH UNTUK TAHU PENGURUSAN HARTA SEBAGAI WARIS.

Alhamdulillah... Unplanned sebenarnya urusan yang aku cuba lakukan hari ini. Actually everything was done by my uncle. Hari ini aku hanya follow up apa yang telah dilaksanakan bagi pihak aku dan adik beradik yang lain.



Ayah dan Ibu aku dah berpisah almost 7 years gak lah. Plus adik beradik aku semuanya adalah perempuan. Tiada lelaki. Aku adalah anak kedua. Dan kakak aku ada di Johor. Bukan senang untuk menjadi dan menggalas tanggungjawab sebagai yang tua dalam keluarga. Lagi-lagi bila tiada LELAKI sebagai wakil dalam keluarga aku. Except pakcik-pakcik aku belah ibu dan ayah.

So sebelum-sebelum ini aku dan maybe juga adik-beradik aku yang lain masing-masing tak pernah terfikir tentang apa yang biasa orang uruskan apa-apa saja jenis peninggalan. Sebab memang kami tak terfikir lansung. Perlu kah tuntut itu ini. Ambil tahu tentang perkara itu. Tapi hakikatnya sangat perlu.

Lagi pulak dalam keadaan Ibu aku tak boleh masuk campur urusan yang berkaitan disebabkan mereka dah bercerai. Jadi anak-anak lah haruskan kedepan dan mengambil tahu hal-hal yang berkaitan. Kalau tak pasti aku mintak ibu je yang uruskan segala hal. 

Bila aku turun padang dan berjumpa dengan pihak yang menguruskan, ini lah pertama kali aku merasakan diri aku adalah 'Seorang Anak' dan merasakan juga tanggungjawab yang bakal aku pikul demi untuk keluarga aku dan adik-beradik aku. 

Tiada halangan even kita tiada waris / adik beradik lelaki untuk kita sama-sama ambil tahu apa yang harus kita alertkan. Supaya orang takkan perkotak-katikkan diri kita dan di pandang kita dengan sebelah mata. Biasalah bila melibatkan harta peninggalan ni, macam-macam watak manusia akan timbul. So bagi pihak kita sebagai waris, walaupon kita perempuan semua nya kalau boleh kita perlu tahu segala-galanya from A to Z.




Comments

Popular posts from this blog

REVIEW: SEMINGGU MENGGUNAKAN PRODUK MEERACLE GEMSTONES BEAUTY

Assalamualaikum semua.
Lepas dah guna baru lah kita boleh share pada umum. Aku rasa umum dah tau kot tentang product Meeracle ni. Boleh search je kat dalam Intagram akan jumpa tentang product ni. Aku ni jenis yang susah nak guna product-product yang baru. Impact nya sebab takut muka naik jerawat atau naik benda-benda yang tak sedap dipandang. 

Kalau tengok kat gambar atas ni, gambar yang belah kanan adalah gambar muka aku yang baru lepas naik jerawat selepas stop guna product XXXX. Tak pernah-pernah muka naik jerawat tiba-tiba wujud pulak dia. Cun-cun pulak masa tu nak dekat raya. Dan kerana itulah aku susah nak pakai produk yang baru keluar dalam pasaran. Tapi dik sebabkan nak cantik cepat, so aku pon pakai la. Kesanya naik segala Ibu Bapa jerawat memenuhi wajahku. So Stresss!!!
Of course aku tak nak muka aku nampak tak cantik. jadi aku cuba gunakan Meeracle. Sebab kalau ikutkan kebaikan guna produk ni, ia mampu untuk mengecutkan dan menghilangkan pembentukkan jerawat. Jadi aku pon …

KERJAYA SEBAGAI TELEMARKETING

Setiap orang ada kelebihan dan skill tersendiri dalam bidang kerjaya masing-masing. Aku sendiri pon tak sangka yang aku mempunyai kelebihan dalam melaksanakan kerjaya sebagai Telemarketing. Ini boleh di katakan kerjaya aku untuk kali kedua sebagai seorang Telemarketing. Pertama kali aku ceburkan diri dalam bidang ni masa aku dapat peluang kerja pertama kali lepas aku graduate. 

Mula-mula aku ceburkan diri dalam kerjaya ni sebab aku kalau boleh nak dapat peluang kerja yang selaras dengan apa yang aku belajar. Sebelum ni aku amik jurusan Marketing, so kalau boleh biarlah kerja yang aku dapat ni related la dengan apa pengetahuan yang aku ada. 
Walau pon company aku dulu memang buat hal dengan staff-staff dia, tapi tanpa peluang dari sana belum tentu aku akan ada ilmu yang berkaitan dan menambahkan skill aku dalam kerjaya Telemarketing ni. Actually bukan mudah sebenarnya untuk kita create trust orang bila berurusan dalam telefon sahaja. 
Bukan aku tak pernah bercakap dengan customer yang…

PERANAN SEORANG KAKAK DAN ABANG

- Gambar adalah sumber Encik Google-
Masa time aku menepuh zaman Akil Baligh, yang menjadi peneman dan guru untuk menerangkan segala-gala yang aku perlu tahu ialah Ibu. Bila seorang anak remaja telah menempuh atau bakal menempuh zaman zaman tumbesaran ini, memang sewajarnya seorang yang rapat dengan kita (yang biasa nya Ibu) akan memberikan pendedahan awal yang harus mereka tahu.
Kebiasaan nya mungkin akan mengikut jantina la. Kalau perempuan, Ibu akan mainkan peranan. Kalau lelaki, ayah yang akan membimbing. Tapi adakah seorang kakak atau abang itu diam tanpa sebarang tangungjawab? 
Setahu aku, kita di lahirkan di bumi ini bukan sahaja untuk menikmati kehidupan dan merasai nikmat alam ALLAH s.w.t ni. Di samping menikmati, kita juga ada tanggungjawab untuk digalas. Tanpa tanggungjawab. manusia itu takkan ada nilaian di mata manusia lain. Kakak dan Abang itu di lahirkan untuk membantu Ibu dan Ayah untuk membimbing adik adik. 
Sebab sampai satu saat, tenaga minda dan daya kekuatan Ibu d…