Skip to main content

RAMAI LAGI YANG BELUM BERBUDI BAHASA

Sebelum ni aku ada kongsikan tentang KERJAYA SEBAGAI TELEMARKETING . Aku rasa bangga dengan diri aku sebab aku ada kelebihan sebagai telemarketing. Walaupon bila di fikirkan semula, bukan senang nak 'menjual' atau 'menawarkan' sesuatu pada orang menerusi telefon. Lagi lagi sekarang macam macam scam ada. Even aku sebagai telemarketing, aku tau apa orang lain atau orang awam rasa bila berhadapan dengan panggilan seseorang yang menawarkan sesuatu untuk mereka. Berhadapan dengan orang yang memang BUKAN mudah nak percaya hanya 'deal' dalam phone memang ramai. 



Tapi semua tu perkara biasa sebagai seorang telemarketing. Macam direct sales gak. REJECTION , it normal dalam dunia sales. Macam sekarang aku buat produk tentant Koperasi untuk Kakitangan kerajaan. Actually sebelum ni, aku tak suka buat sales/telemarketing untuk produk Insurans, Kad Kredit, Pinjaman. 3 produk ni memang aku pangkah awal awal. Entah pada aku perkara ni susah nak buat. Bukan semua orang nak amik insurans. Bukan semua nak buat loan. Bukan semua mampu nak gunakan kad kredit. Pada aku customer akan rasa terbeban nak buat mende alah ni. Tapi once aku dah masuk landasan dia, hhhmmmm not bad jugak aku ni kan? Bole je aku dapat sales dari telefon. Saat pada tu aku takkan terus give up dengan persepsi mengarut aku ni.

Cuma.... Yang aku rasa kesal nye. Rakyat malaysia ni masih ada yang kurang berbudi bahasa. Serius! Kalau nak reject ke, tak suka ke, tak minat ke, boleh je kot cakap elok elok. Bukan nya di paksa untuk amik apa yang di tawarkan melalui fonn ni. Macam pengalaman aku ni, aku memang kebanyakkan semua nya deal dengan orang kerajaan je. Yela sebab koperasi aku kan buat untuk kakitangan kerajaan. Tapi bila orang keje kerajaan bercakap pon TIADA BUDI BAHASA, sungguh amat memalukan. Ini bukan suatu rekaan, tapi betol. Kalau orang kerja kerajaan pon dah macam tu attitude nye, apatah lagi yang kerja swasta kan? Tapi aku tak lah blaim 100% pada semua, hanya segelintir sahaja. Ada yang berbahasa tu sedap jugak aku dengar walaupon dia memang tak nak langgan apa yang aku offer. Nasib baik aku bole terima 'masuk telinga kanan, keluar telinga kiri'. Kalau yang cakap kasar tu lepas letak fonm ada gak yang kena #$%& dengan aku.. Tapi SABAR..... hehehe

But walau apa pon yang aku face dalam cabaran kerja sebagai telemarketing ni, aku tetap ENJOYYYYYYY!!!! 

  






Comments

  1. Tapi sepanjang pengalaman angkat telefon dari pemanggil macam ni, once kita cakapa ok je bukan main dia bebel panjang, terus je mintak no akaun n immediately terus tolak duit dalam akaun kita.memula cakap lain.emm..dari mana ye syarikat macamni dapat no telepon orang2? Jadi fobia nak jawb panggilan tak dikenali ni.maaf panjang pula komen.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebab tu ika faham. Customer takut nak percaya. Sekarang ni byk sgt call dari scammer. Bila customer mrh2, ckp bukan2, kena maki pon ada, kami faham mrk brtindak begitu sbb takut di tipu. Kena lebih protective dgn scammer. Oleh kerana scammer ni, setitik nila rosak susu sebelanga. Cuma kdg2 bg sesetengah customer ni nk reject tu, pakai la bahasa yang baik. Sebab kami telemarketing ni bukan nya nak paksa customer terima je apa yg kami offer. Kalau rasa nak, amik je la kan :-)

      Delete

Post a Comment

Terima Kasih Sudi Meniggalkan Komen di Blog AtikahNorbaki.Com

Popular posts from this blog

MOTHERHOOD.COM.MY

MOTHERHOOD.COM.MY | Assalamualaikum semua. Hari ni disebabkan aku rasa terlalu banyak masa free, so aku nak kongsi sesuatu yang mungkin berguna kepada anda semua. Terutama untuk ibu-ibu, bakal-bakal ibu, dan untuk mereka yang baru melangkah ke alam rumahtangga, mari sini aku nak share something.

Ada yang pernah dengar tak tentang MOTHERHOOD.COM.MY ? Pernah google website MOTHERHOOD.COM.MY? Pernah terjumpa dimana-mana media sosial tentang MOTHERHOOD.COM.MY?
Aku harap semua yang baca ni belum tahu lah ye tentang page tu. Kalau dah tau nanti aku tak boleh nak celoteh panjang-panjang untuk perkongsian ni. (hahahahahah) Haaa la dah kalau korang dah tau, apa yang aku boleh kongsikan. Ye dak? 
Heheheh ok! Saja melawak je. Takpelah yang mana dah tau tu anggap jelah sebagai bacaan ilmiah yang memberi manfaat kepada korang. 

REVIEW: SEMINGGU MENGGUNAKAN PRODUK MEERACLE GEMSTONES BEAUTY

Assalamualaikum semua.
Lepas dah guna baru lah kita boleh share pada umum. Aku rasa umum dah tau kot tentang product Meeracle ni. Boleh search je kat dalam Intagram akan jumpa tentang product ni. Aku ni jenis yang susah nak guna product-product yang baru. Impact nya sebab takut muka naik jerawat atau naik benda-benda yang tak sedap dipandang. 

Kalau tengok kat gambar atas ni, gambar yang belah kanan adalah gambar muka aku yang baru lepas naik jerawat selepas stop guna product XXXX. Tak pernah-pernah muka naik jerawat tiba-tiba wujud pulak dia. Cun-cun pulak masa tu nak dekat raya. Dan kerana itulah aku susah nak pakai produk yang baru keluar dalam pasaran. Tapi dik sebabkan nak cantik cepat, so aku pon pakai la. Kesanya naik segala Ibu Bapa jerawat memenuhi wajahku. So Stresss!!!
Of course aku tak nak muka aku nampak tak cantik. jadi aku cuba gunakan Meeracle. Sebab kalau ikutkan kebaikan guna produk ni, ia mampu untuk mengecutkan dan menghilangkan pembentukkan jerawat. Jadi aku pon …

KERJAYA SEBAGAI TELEMARKETING

Setiap orang ada kelebihan dan skill tersendiri dalam bidang kerjaya masing-masing. Aku sendiri pon tak sangka yang aku mempunyai kelebihan dalam melaksanakan kerjaya sebagai Telemarketing. Ini boleh di katakan kerjaya aku untuk kali kedua sebagai seorang Telemarketing. Pertama kali aku ceburkan diri dalam bidang ni masa aku dapat peluang kerja pertama kali lepas aku graduate. 

Mula-mula aku ceburkan diri dalam kerjaya ni sebab aku kalau boleh nak dapat peluang kerja yang selaras dengan apa yang aku belajar. Sebelum ni aku amik jurusan Marketing, so kalau boleh biarlah kerja yang aku dapat ni related la dengan apa pengetahuan yang aku ada. 
Walau pon company aku dulu memang buat hal dengan staff-staff dia, tapi tanpa peluang dari sana belum tentu aku akan ada ilmu yang berkaitan dan menambahkan skill aku dalam kerjaya Telemarketing ni. Actually bukan mudah sebenarnya untuk kita create trust orang bila berurusan dalam telefon sahaja. 
Bukan aku tak pernah bercakap dengan customer yang…