Skip to main content

BILA ORKID BERBICARA DALAM DIAM

Secara zahirnya, kalau tengok memang aku rasa nak buang je pokok orkid ni. Ini pokok orkid kat laman rumah aku. Memang favorite Ibu aku pokok orkid ni. Pokok lain dia tak berapa suka. Kalau mata dia terpandang kedai bunga yang ada pokok orkid ni memang gila la. Entah kenapa Ibu aku ni fans sangat pon tak tau lah.

 


Setiap kali kalau aku kemas laman rumah aku, hati memang nak je buang ni. Yela tinggal batang je. Takde daun. Tapi tahan gak hati ni dari melakukan kekejaman tu. Tak pasal pasal  kalau Ibu aku tanya mana pokok dia. Jenuh aku nak explain pulak. So aku biarkan je la. Tertanam dalam pasu dan arang tu. Hari-hari di siramkan jugak air. Dengan harapan dia masih boleh hidup. Kalau nak buang, biar Ibu aku je yang buat. Biar dari tangan dia sendiri. 

Pastu baru tadi aku perasan yang pokok bunga Ibu aku ni ada kuntum bunga yang baru nak berbunga. Unexpected!. Dan ada pokok orkid Ibu aku ni yang aku tak perasan dah pon berbunga. 

 

Kalau melihat dari mata kasar, aku memang tak kan faham apa-apa dari pertumbuhan orkid ni. Tapi bila aku renung orkid ni dengan pandangan mata hati, aku dapat merasakan pokok orkid ni cuba berbicara dengan aku. Seperti yang kita sendiri tahu, tumbuhan akan hidup apabila ada air dan matahari. Mungkin orkid ni takde kudrat untuk berbicara dengan aku yang dia masih lagi nak merasakan kehidupan di bumi Allah ni. Mungkin dia tahu yang dia tak punya apa-apa. Hanya batang bunga saja yang support dia untuk hidup. Tapi dalam diam rupanya orkid ni kuat tempuh hidup dia tanpa ada apa-apa. 

Apa yang kita semua tahu, tumbuhan ini terhad untuk mereka melakukan sendiri. Untuk peroleh tenaga dan apa-apa saja untuk support hidup dia. So, Kalau terhad, apa lagi yang boleh dia bergantung harap? Pada Allah s.w.t saja la yang mereka bergantung. Jadi siapa sangka pokok yang aku anggap dah mati, tapi boleh mengeluarkan lagi bunga yang cantik. Jadi dengan pandangan ini, aku kaitkan dengan hidup aku. Pokok orkid ni betul-betul mencerminkan tuan nya. Kuasa Allah s.w.t lebih dari segala-galanya.

Itu lah juga yang aku harus buat. Beza nya sekarang aku bukan orkid. Aku manusia. Yang di kurniakan kudrat. Otak. Hati. Akal. Sempurna sebagai seorang manusia. Jika orkid masih boleh teruskan hidup dia kenapa tidak aku? Masalah aku sudah pasti lebih besar dari apa yang orkid tu tanggung. Tapi kenapa dia boleh dan aku tidak? Banyak benda yang aku belajar. Dan yang utama nya yang aku perlu betulkan dalam diri aku adalah perlu 100% berserah dan berdoa pada Allah s.w.t. Bila aku berjaya ubah cara pemikiran aku, amalan Ibadah aku, keajaiban pasti akan Allah turunkan pada aku. Yang penting aku perlu Sabar dan Jangan Putus Asa. 

Kadang kadang untuk tinggal kan pesan atau peringatan, tak perlu melalui manusia bijaksana saja, tapi 'mereka-mereka' ini juga mampu buat kita berfikir luar dari kotak pemikiran kita sendiri.

Sekian untuk renungan bersama. 

Comments

Popular posts from this blog

REVIEW: SEMINGGU MENGGUNAKAN PRODUK MEERACLE GEMSTONES BEAUTY

Assalamualaikum semua.
Lepas dah guna baru lah kita boleh share pada umum. Aku rasa umum dah tau kot tentang product Meeracle ni. Boleh search je kat dalam Intagram akan jumpa tentang product ni. Aku ni jenis yang susah nak guna product-product yang baru. Impact nya sebab takut muka naik jerawat atau naik benda-benda yang tak sedap dipandang. 

Kalau tengok kat gambar atas ni, gambar yang belah kanan adalah gambar muka aku yang baru lepas naik jerawat selepas stop guna product XXXX. Tak pernah-pernah muka naik jerawat tiba-tiba wujud pulak dia. Cun-cun pulak masa tu nak dekat raya. Dan kerana itulah aku susah nak pakai produk yang baru keluar dalam pasaran. Tapi dik sebabkan nak cantik cepat, so aku pon pakai la. Kesanya naik segala Ibu Bapa jerawat memenuhi wajahku. So Stresss!!!
Of course aku tak nak muka aku nampak tak cantik. jadi aku cuba gunakan Meeracle. Sebab kalau ikutkan kebaikan guna produk ni, ia mampu untuk mengecutkan dan menghilangkan pembentukkan jerawat. Jadi aku pon …

PENGALAMAN MESYUARAT DI NOVA HIGHLANDS RESORT & RESIDENCE, CAMERON HIGHLANDS

Pengalaman Mesyuarat Di Nova Highlands Resort & Residence, Cameron Highlands | Assalamualaikum  semua. Alhamdulillah  selesai mesyuarat bersama semua Pegawai Pentadbir jabatan tempat aku bekerja sekarang selama 3 hari 2 malam di Nova Highlands Resort & Residence, Cameron Highlands. 
Actually, jujurnya aku tak suka pergi 2 tempat. Pertama Genting Highlands. Kedua Cameron Highlands. Kenapa? Haaa sebab jalan dia bengkang-bengkok. Aku ni dah lah spisis cepat pitam dan mual. Ya Allah... Ya Rabbi... pening dan mual nya aku masa tu rasa macam tak boleh nak di bendung. Dalam hati "cepat lah sampai, cepat lah sampai". Lagi nak sampai ke destinasi makin galak pulak rasa mual aku masa tu. Angin dalam perut usah cakap lah. Kalau aku sedawa ni bukan angin je keluar. Dengan isi-isi nya sekali aku rasa akan keluar nanti.
(ok! stop kisah sadis aku ni!!!) 
Selama 6 jam lebih perjalanan (sampai agak lewat sebab cuaca hujan. So bas bawa slow sikit), kami pun sampai ke destinasi yang di…

ORANG DIET PUN BOLEH MINUM DAIRY GO TEH TARIK

ORANG DIET PUN BOLEH MINUM DAIRY GO TEH TARIK  | Tiada Kolestrol. Tiada Bahan Pengawet. Tiada Pewarna.  Assalamualaikum semua. Sesejak aku mengamalkan tempoh berdiet since setahun yang lalu, until now sebenarnya aku berjaga-jaga nak  ambil sebarang makanan dan minuman. Mostly nya dari segi minuman lah. Makanan? Hahahah jangan tanya lah. But I'm still control ok. Hahahah...

Sebab kalau ikut pembacaan aku, pengambilan air manis yang terlalu banyak, lagi cepat menjadikan gula tersebut transform kepada lemak kalau tak dibakar. Dan aku pon takdelah hard sangat workout. Buat tu memang buat tapi takut tak cukup lagi effort. So sia-sia la usaha aku control segala nya kan. Jadi jalan yang terbaik tak payah amik lansung.
Teh Tarik. 

Ramai aku rasa yang minat teh tarik kan? Mostly rakyat Malaysia suka kan teh tarik. Siap order teh tarik kaww la! Teh tarik panjang-panjang la! Teh tarik buih lebih la! Macam-macam la version teh tarik. Lagi-lagi sekarang ni makin mencanak-canak naik market teh t…