Skip to main content

Catuan Air Selangor: Berbaik sangkalah Pada ALLAH


Aku kalau setakat takde letrik, masih boleh tahan lagi. Walau pon bila takde letrik tentu tentu la akan berhadapan dengan kepanasan tahap microwave punya. Tapi jangan lah takde air. Dah tentu tentu otak akan buntu. Masa tu la rasa nak terberak la, nak terkencing la, dan macam macam lagi rasa yang datang tiba tiba. Masa ada air takde pulak aku nak rasa macam macam. Saat darurat pulak la perasaan tu datang. 

"Ish air ni...time time ni la pulak nak kena catu bagai. Habis aku nak berak pon susah!"

"Takde air ni banyak benda la tak bole buat. Air yang tadah ni pon macam tak cukup je. Haaa! korang kalau nak mandi jangan nak guna air melimpah ruah sangat! Dah la tengah takde air ni!"

Pompang! pompang! pompang! kita ni kadang kadang membebel sebab benda ni. Aku rasa ramai la yang akan keluarkan rungutan yang macam ni. Kalau ikut logik dan fakta yang berlaku, kerajaan terpaksa catu air sebab kekeringan atau kekurangan sumber air yang berlaku di keseluruhan kawasan selangor sekarang. Itu apa yang aku rasa kan lah. Tapi sebab musabab yang lain maaf la aku tak kaji lagi. Kalau aku dah dapat info yang tepat, aku akan tepekkan dalam blog Its Not About Size aku ni.

Jadi bila kite terlalu fikirkan yang nyata dan fakta ni, secara tak lansung kita akan lupa apa yang berlaku semua ni adalah perancangan dari DIA. Apa yang di rancang tu sudah tentu dia tahu kebaikan nya pada kita. Atau mungkin ini semua adalah ujian sebagai pelajaran untuk hambanya. 

Contoh nya rasa bersyukur. Aku amik contoh diri aku la. Masa time ada air, aku sendiri jarang ada rasa bersyukur sebab DIA masih beri air pada aku. Rasa macam tak penting je. Yang aku tau rumah aku masih ada air dan memang ada air. Dengan sumber air tu kehidupan aku jadi lancar.  Tapi bila takde sekarang, mula la rasa nikmat senang di tarik sikit demi sedikit. Allah bagi aku belajar hidup susah. Belajar bersyukur lain kali. Jangan membazir. Jadi automatik fikiran kita akan tenang dan redha dengan ujian ini.

Akan tetapi....

Dalam DIA tarik nikmat yang sedikit ni, dia lansung tak tak tarik nikmat rezeki yang lain Contoh nya korang tengok ni.


Dalam keadaan air di catu pon, aku masih lagi bole masak macam biasa. Bole lagi minum air kopi panas. Bole lagi masak nasi macam biasa. Di situ DIA masih lagi beri rezeki makanan pada aku sekeluarga. DIA masih lagi tak benarkan kitorang rasa lapar. Dalam keadaan kekurangan ni, bila kita masih lagi rasa rezeki kita tetap CUKUP, Tetap juga akan cukup. 

Jom Makan! Lapaqqqqq!!!

Comments

Popular posts from this blog

REVIEW: SEMINGGU MENGGUNAKAN PRODUK MEERACLE GEMSTONES BEAUTY

Assalamualaikum semua.
Lepas dah guna baru lah kita boleh share pada umum. Aku rasa umum dah tau kot tentang product Meeracle ni. Boleh search je kat dalam Intagram akan jumpa tentang product ni. Aku ni jenis yang susah nak guna product-product yang baru. Impact nya sebab takut muka naik jerawat atau naik benda-benda yang tak sedap dipandang. 

Kalau tengok kat gambar atas ni, gambar yang belah kanan adalah gambar muka aku yang baru lepas naik jerawat selepas stop guna product XXXX. Tak pernah-pernah muka naik jerawat tiba-tiba wujud pulak dia. Cun-cun pulak masa tu nak dekat raya. Dan kerana itulah aku susah nak pakai produk yang baru keluar dalam pasaran. Tapi dik sebabkan nak cantik cepat, so aku pon pakai la. Kesanya naik segala Ibu Bapa jerawat memenuhi wajahku. So Stresss!!!
Of course aku tak nak muka aku nampak tak cantik. jadi aku cuba gunakan Meeracle. Sebab kalau ikutkan kebaikan guna produk ni, ia mampu untuk mengecutkan dan menghilangkan pembentukkan jerawat. Jadi aku pon …

PENGALAMAN MESYUARAT DI NOVA HIGHLANDS RESORT & RESIDENCE, CAMERON HIGHLANDS

Pengalaman Mesyuarat Di Nova Highlands Resort & Residence, Cameron Highlands | Assalamualaikum  semua. Alhamdulillah  selesai mesyuarat bersama semua Pegawai Pentadbir jabatan tempat aku bekerja sekarang selama 3 hari 2 malam di Nova Highlands Resort & Residence, Cameron Highlands. 
Actually, jujurnya aku tak suka pergi 2 tempat. Pertama Genting Highlands. Kedua Cameron Highlands. Kenapa? Haaa sebab jalan dia bengkang-bengkok. Aku ni dah lah spisis cepat pitam dan mual. Ya Allah... Ya Rabbi... pening dan mual nya aku masa tu rasa macam tak boleh nak di bendung. Dalam hati "cepat lah sampai, cepat lah sampai". Lagi nak sampai ke destinasi makin galak pulak rasa mual aku masa tu. Angin dalam perut usah cakap lah. Kalau aku sedawa ni bukan angin je keluar. Dengan isi-isi nya sekali aku rasa akan keluar nanti.
(ok! stop kisah sadis aku ni!!!) 
Selama 6 jam lebih perjalanan (sampai agak lewat sebab cuaca hujan. So bas bawa slow sikit), kami pun sampai ke destinasi yang di…

ORANG DIET PUN BOLEH MINUM DAIRY GO TEH TARIK

ORANG DIET PUN BOLEH MINUM DAIRY GO TEH TARIK  | Tiada Kolestrol. Tiada Bahan Pengawet. Tiada Pewarna.  Assalamualaikum semua. Sesejak aku mengamalkan tempoh berdiet since setahun yang lalu, until now sebenarnya aku berjaga-jaga nak  ambil sebarang makanan dan minuman. Mostly nya dari segi minuman lah. Makanan? Hahahah jangan tanya lah. But I'm still control ok. Hahahah...

Sebab kalau ikut pembacaan aku, pengambilan air manis yang terlalu banyak, lagi cepat menjadikan gula tersebut transform kepada lemak kalau tak dibakar. Dan aku pon takdelah hard sangat workout. Buat tu memang buat tapi takut tak cukup lagi effort. So sia-sia la usaha aku control segala nya kan. Jadi jalan yang terbaik tak payah amik lansung.
Teh Tarik. 

Ramai aku rasa yang minat teh tarik kan? Mostly rakyat Malaysia suka kan teh tarik. Siap order teh tarik kaww la! Teh tarik panjang-panjang la! Teh tarik buih lebih la! Macam-macam la version teh tarik. Lagi-lagi sekarang ni makin mencanak-canak naik market teh t…